Ulrika EkströmMan kan starta ett företag på 100 miljoner olika sätt. Här är vår historia. Kanske inte unik men med mycket kärlek, omtanke och engagemang.
Jag har träffat många kloka och trevliga kollegor i mitt yrkesliv. Jag brukar skämtsam säga att jag sparar på bra människor. När jag registrerade byrån den 26 april 2012 var det aldrig tal om att jag skulle jobba ensam. Jag fungerar bäst i team, jag är bra på mycket men också urusel på annat. För mitt OakRiver-projekt visste jag att Petra Whitehead och Maria Sitell skulle bli mitt vinnande lag. Vi är tre kommunikatörer men ruskigt olika både i våra personligheter och det vi valt att specialisera oss på. Men också väldigt lika i drivkraften att underlätta kommunikationen runt mat och hälsa. Av alla kommentarer att döma efter vi lanserade byrån, var det rätt satsning. Många skrev ”oväntat men vilken oslagbar kombo!”.

 

Jag har alltid beundrat Petra för hennes driv, nya idéer och självklara sätt mot alla journalister. Hon placerar inte produkter, hon förpackar lösningar. Hon kan se möjligheter där andra fastnar i problem. Hennes kärlek till mat, kockar och producenter kan bara förklaras med att hon trivs i den miljön och att Gastronomi-Sverige uppskattar det hon bidrar med. Hennes känsla för färg, form och sammanhang är det många av dem som fått smaka på. Maria kan opinionsbilda och vet hur politiker tänker, hon gör det genom att omvandla vetenskap till förståelig svenska och ta ut det som är viktigast för stunden. Det blir så självklart när hon sätter igång, en egenskap som varit ovärderlig både för offentlig som privat verksamhet. Hon vet också allt om det vi stoppar i oss, hur det fungerar i kroppen och vad som omvandlas till vad. Som dietist är hon den hemkunskapslärare jag aldrig hade! Själv har jag mitt hjärta i livsmedelsindustrin och detaljhandeln. I 20 år har jag försökt berätta hur fantastiskt bra det svenska lantbruket är, hur professionella livsmedelsföretag vi har och en detaljhandel som tar ansvar. Visst har det varit mycket kriskommunikation också men så är det när man jobbar med mat i stor skala.

 

Nu har vi växt och plockat in två nya kloka människor som utmanar våra och våra kunders förställningar om vad framför allt den nya generationen tycker, gör och kommunicerar.

Linda, henne jobbade jag med ett tag på Lantmännen. Bästa praktikanten ever! Hon följer över 100 träningsbloggare om dagen. Hon vet vad som sägs därute i cyberrymden och vad som går hem och inte. Sen är hon en fantastisk projektledare. Ingenting faller mellan hennes stolar. Snabb, effektiv och dessutom jättetrevlig.  Vilken tjej! Julia var den där praktikanten som var för bra för att lämna iväg till någon annan konkurrent. Trots att vi inte planerade på att anställa, visste vi att henne måste vi ha. Hon är skarp, klok och ödmjuk med ett lagom mått av integritet. Hon hinner med dubbelt så mycket som vanliga människor gör, och kommer alltid med kloka förslag på hur man kan göra saker och ting annorlunda.

 

Men resan slutar inte där. Till vårt team har vi nu kopplat två underkonsulter för olika uppdrag. Man ska göra det man är bra på och se till att koppla på människor som kompletterar det andra. Frågan är om vi kommer att bli så mycket större i antal anställda, istället vill vi växa genom våra nätverk. Det är morgondagens sätt att driva affärer.

 

Vi hoppas att du vill hänga med oss, som kund, konsult, inspiratör, anhängare eller vad du väljer att kalla det.

/Ulrika Ekström, vd OakRiver